Re: Leven met herpes, vlak na de diagnose
Dag Gert,
ik ben pas nieuw hier, maar heb de laatste week al ongelooflijk veel informatie doorzocht. Ik probeer meer te weten te komen van dokters, maar het is moeilijk aangezien ik voor een lange periode in het buitenland zit, en het is niet bij de deur. Moeilijke tijden voor mij dus

. Ik ben trouwens een meisje van 21.
Ten eerste ben je inderdaad niet echt zeker of jij het bent die de herpes aan je vriendin gegeven hebt. Ten tweede staat de herpes nog niet onomstotelijk vast (een onderzoek van vocht is pas het échte bewijs zegt mijn dokter thuis), dus ook al lijkt het al duidelijk te zijn, ik zou nog even wachten op de resultaten van vocht uit de blaasjes of zweertjes. Desnoods wacht je hiervoor op een volgende aanval. Nuja, een volgende aanval is des te meer bewijs dat het herpes is. In die tussentijd zou ik dus zeker een condoom gebruiken, als je van plan bent nog seksuele betrekkingen te hebben.
Ik begrijp je angst volledig. Je bent nog heel jong en het is toch iets dat je je hele leven meedraagt. Langs de andere kant is het virus voor vrouwen vaak veel problematischer dan voor mannen. Het is wikken en wegen natuurlijk, en neem daar zeker je tijd voor. In een relatie moet je er regelrecht voor gaan, en leven met herpes is best te doen (hoor ik zeggen, want ik hoor er zelf maar pas bij natuurlijk). Als je je vriendin graag ziet, zou het een stommiteit zijn omwille van herpes een mooie relatie te laten schieten. Het is zo gemakkelijk over te dragen, zoveel mensen hebben het, zelfs met condoom is het soms niet te vermijden. De medicijnen om eventuele pijn te verzachten zijn al erg ontwikkeld, dus eigenlijk veroorzaakt de ziekte relatief weinig last (al hangt het af van het aantal opstoten natuurlijk).
Een andere mogelijkheid is de relatie gewoon voorlopig op een relatief veilige manier verder te zetten en dus altijd met condoom te vrijen, tot je er zelf wijzer uit geworden bent, of tot er meer duidelijkheid is. Ik denk dat de besmettingskans dan uitermate klein is, buiten een aanval natuurlijk. Maar het kan natuurlijk altijd, dat moet je beseffen. Misschien spreek ik nu zelf te veel vanuit mijn standpunt, en vanuit de hoop dat ook ik iemand zal vinden die zich ermee kan verzoenen, maar het is "maar" herpes. Er bestaan veel ergere dingen en ik ben ervan overtuigd dat dit in een gezonde relatie te overbruggen valt.
Sommige mensen zullen nooit weten van wie ze de besmetting hebben, en ook al is het interessant om weten, een echte rol zou dit niet mogen spelen in je beslissing vind ik persoonlijk. Het is niet relevant en het heeft geen zin om erover te blijven piekeren, de situatie is zoals ze is.
Ik hoop dat je iets aan mijn gedachtegang gehad hebt, maar het blijft natuurlijk moeilijk. Ik vind wel dat het feit dat je zo actief bent op deze site en er zo over piekert, aangeeft dat je er op een heel volwassen manier mee omgaat, en dat je er echt mee inzit. Ik ben ervan overtuigd dat je de juiste beslissing zal maken, wat die ook moge zijn.
Groetjes