heyhey!
Ik heb het daar toevallig nog over gehad met de huisarts vandaag. Zij gaf aan dat zodra je klachten hebt, je besmettelijk bent. Dus heb je blaasjes/vermoeidheid/what ever je klachten zijn, is veilig vrijen belangrijk om de grootste kans te hebben iemand niet te besmetten. Heb je geen klachten, ben je ook niet besmettelijk...
Echter is het wel zo dat een condoom eigenlijk weinig doet... Herpes zit namelijk niet in sperma ofzo, maar zit op je huid.
Ik heb veilige seks gehad met een jongen, waaronder ook oraal (dat was dan weer niet 'veilig') Een week daarna kreeg ik klachten. Vanuit een bloedonderzoek zijn alleen antistoffen te zien tegen herpes, wat inhoudt dat je het 'gehad' hebt, wat dus inhoudt dat je het virus in je lichaam hebt (sluimerstand). Je kunt niet zien wel type, wat je wel kunt onderzoeken met vocht uit de blaasjes. Ik had dus type 1, oftewel beter bekend als de koortslip variant (kortom, daar beschermt een condoom niet tegen hoor!)
Toen ik dit liet weten aan degene van wie ik het heb gekregen (dat weet ik echt voor 95% zeker...), schrok hij. Hij wist het niet, heeft nooit klachten gehad. Maar dat wil dus niet zeggen dat je het niet over kan geven. Misschien waren zijn 'klachten' van de herpes wel hoofdpijn en spierpijn of zo, en heeft hij dus zonder het te weten mij besmet.
Hij gaat nu een bloedtest laten doen, om te kijken of hij het dus 'gehad' heeft...
Hoop dat mijn verhaal een beetje verduidelijkt

LiefsWendy